Innkjøpsordrenummer (PO) Etter innføring av nytt system for økonomi- og logistikk i Helse Midt-Norge innfører vil alle våre innkjøpsordre få et unikt bestillingsnummer (PO – Purchase Order). Ved fakturering er det viktig at dette nummeret brukes for å referere til riktig innkjøpsordre.
Hva er po faktura?
Bransjer og bedrifter som forespør tilbud, sender ofte innkjøpsordre, også kalt PO (purchase order). Dersom kunden din sender innkjøpsordre bør du følge denne. Det betyr du må merke fakturaen med informasjon som: Innkjøpsordrenummer.
Hvordan merke en faktura?
Fakturaen må ellers inneholde:
- Dato for salget.
- Selgers navn og organisasjonsnummer.
- Bokstavene MVA etter organisasjonsnummeret hvis du er registrert i Merverdiavgiftsregisteret.
- Kjøpers navn og adresse eller organisasjonsnummer.
- En klar beskrivelse av varen eller tjenesten.
Hva er et fakturagrunnlag?
Fakturagrunnlaget gir en oppsummering av bookingen og hva kunnden skal betale. I tillegg til rommene som er leid kan man legge til ekstra fakturalinjer som kan være tilleggsprodukter eller -tjenester som skal belastes kunden.
Hva er et PO nummer? – Related Questions
Kan man fakturere uten org nr?
En bedrift skal ikke sende ut faktura før den har mottatt organisasjonsnummer fra Brønnøysund (jf. bokføringsforskriftenes §5-1-2, der det fremgår at organisasjonsnummer må angis). Dersom du sender en faktura uten organisasjonsnummer, må firmaet som mottar regningen trekke forhåndsskatt og arbeidsgiveravgift.
Hva er forskjellen på faktura og regning?
En regning er en skriftlig beskjed til en kunde om at vedkommende skylder penger til bedriften som sender regningen. Regning er et samlebegrep for flere typer dokumenter, hvorav faktura er den vanligste. Faktura er et betalingskrav som en selger sender til kjøperen, etter å ha levert en vare eller tjeneste.
Hva skal faktura merkes med?
Fakturaene skal merkes med unike fakturanummer, i uavbrutt rekkefølge. Det skal altså ikke være hull i nummerserien, og ingen nummer kan brukes flere ganger.
Når skal en faktura bokføres?
Etter at en faktura er attestert og bekreftet av en ansatt med budsjettdisponeringsmyndighet skal den bokføres i regnskapssystemet. Dette innebærer at dataene om hver faktura som er nødvendig for å utbetale blir registrert, og det merkes av i systemet at utbetaling kan skje.
Hva betyr løpende fakturering?
Løpende fakturering vil si at man fakturerer de påløpte transaksjonene som reelt er registrert på kundene. Priser settes på aktivitet, produkt, medarbeider eller prismatrise. Fakturaforslaget blir generert ut fra påløpte transaksjoner.
Hva betyr å fakturere penger?
Fakturering er å sende ut et dokument, enten fysisk eller elektronisk, med betalingskrav for varer eller tjenester til en kunde. Fakturering skjer altså når noe selges.
Kan enkeltpersoner fakturere?
Som privatperson har du lov til å lage faktura. En faktura er et salgsdokument som kan være en dokumentasjon på et salg mellom en kjøper og selger. Både kjøper og selger kan være privatperson og/eller bedrift.
Kommer nettleie på egen faktura?
Dersom din strømleverandør har avtale om gjennomfakturering, vil du få nettleie og strøm på samme faktura. Dersom du har en strømleverandør som ikke har avtale om gjennomfakturering, som for eksempel Tibber, vil du få nettleie og strøm på hver sin faktura.
Kan jeg sende faktura som privatperson?
Det er helt lovlig å sende faktura som privatperson, og du bruker bare fødselsnummer og ditt eget navn istedenfor bedriftsnavn og nummer.
Kan man lage sin egen faktura?
Det finnes kun to måter å lage godkjente fakturaer på: Du kan lage fakturaen selv i Word, Excel eller lignende, men da må du bruke blanketter med påtrykte nummer når du skriver ut fakturaen. Du kan bruke et fakturaprogram hvor fakturanummer tildeles hver faktura.
Er Conta faktura gratis?
Dette koster penger: Å postlegge faktura med Conta (fra kr 27,80 per stk). Å sende faktura som eFaktura og EHF (fra kr fra kr 3,38/faktura)
Hvordan sende faktura uten organisasjonsnummer?
Du kan enkelt sende en faktura uten organisasjonsnummer. I mange tilfeller er det greit å ha dokumentasjon i form av en faktura i tilfelle en tvist, og som dokumentasjon er det greit å bruke en anerkjent løsning som ikke bare er en Word- eller Excel-fakturamal, hvilket heller ikke lenger er lovlig.
Hvorfor er det viktig med organisasjonsnummer?
Et organisasjonsnummer er en tallkombinasjon bestående av ni siffer som skal identifisere en virksomhet. Alle organisasjonsnummer vil derfor være unikt for hver enkelt virksomhet. Det skal identifisere virksomheten på samme måte som et personnummer identifiserer enhver norsk statsborger.
Hvordan skrive org nr?
Hvordan plasseres organisasjonsnummeret
Nummeret kan plasseres hvor du vil og hvordan du vil, men det vanligste, og det som er lettest å lese, er å skrive det i puljer på tre. Vi anbefaler at du tar med den norske landkoden NO foran organisasjonsnummeret hvis du har korrespondanse med utlandet.
Hvor står organisasjonsnummer?
For å finne organisasjonsnummeret til et firma trenger du bare å gå til Brønnøysundregistrene. Skriv inn navn på firmaet eller navn på eier, styremedlem eller lignende i søkefeltet, så finner du raskt frem til firmaet. Ved siden av navnet står det et et 9-siffer lang organisasjonsnummer.
Er MVA nr og org nr det samme?
Mva–nummeret ditt er det samme som organisajonsnummeret ditt. Når du er blitt mva-registrert, er mva–nummeret ditt organisasjonsnummeret etterfulgt av bokstavene MVA. Dersom du bestiller varer fra utlandet som bedrift, kan det være at du blir bedt om å oppgi VAT-nummeret ditt.