Hvordan dyrker man erter?

Erter er veldig enkelt å dyrke. Disse kan sås direkte ute på vokseplassen på våren/sommeren og du vil kunne høste menger med erter gjennom hele sommeren! En potte eller pallekarm er fint å bruke i hagen. Legg frøene en cm under jordoverflaten og gi vann.

Kan man plante gule erter?

Hvis du har en eske tørkede gule eller grønne erter liggende i skuffen, tar du ganske enkelt noen av ertene og legger i vann over natten (12-24 timer). Etter en natt liggende i bløt, har ertene svellet opp og er klare til at du kan så dem.

LES OGSÅ  Hvorfor blir grønne planter Brune på tuppen?

Når så erter ute?

frøene fra slutten av april (eller når jorda er over 5° varm) til midten av juli. Legg frøene i vann over natta. med 4-5 cm mellomrom.

Hvordan dyrker man erter? – Related Questions

Hvor mange timer må erter ligge i vann?

Husk å bløtlegge ertene 6-8 timer før koking.

Er det næring i erter?

Rik på protein og fiber

Erter er dessuten topp mat for å holde blodsukkeret stabilt. I tillegg til dette er erter en svært god kilde til vitamin A, C, K og B1, folat og mangan. Du får også i deg en god del fosfor, sink og jern om du spiser erter.

Når kan man så sukkererter ute?

Det er ikke vanskelig å så sukkererter hjemme i hagen. Den enkleste måten å gjøre det på er direkte på friland når jorden er klar. April er en god måned å starte; spiring av klassiske sukker- og bryterter skjer allerede ved fem plussgrader.

Hva er forskjellen på grønne og gule erter?

Visste du for eksempel at gule erter er samme grønnsak som grønne erter? Forskjellen er at de er modnet og tørket. Du kan også bruke dem i stedet for kikerter når du lager hummus og falafel. Erter er en svært god proteinkilde, ikke minst de tørkede, som du kan ha særlig nytte av hvis du ikke spiser kjøtt.

Er ertestuing sunt?

Erter er noe ut av det sunneste, mest næringsrike og anvendelige (vegetar ertesuppe, ertestuing o.a.) du kan spise! Fordelene er: Mye protein, jern, sink, folat, magnesium. en god del sunne plantestoffer, blant annet kostfiber.

Er erter bra for kroppen?

Erter er både sunn og billig mat som du med fordel kan spise mye av som del av et ellers sunt og variert kosthold. Erter inneholder godt med både fiber og protein i tillegg til vitamin A, C, K og B1, folat, mangan, fosfor, sink og jern.

Hvorfor er erter bra for kroppen?

Erter er rik på kostfiber og belgfrukten er en god vegetarisk proteinkilde. De inneholder også ulike B-vitaminer, betakaroten og andre karotener. Her får du et høyt innhold av kostfiber og vitamin C. Sukkererter er også en god kilde til B-vitaminet folat.

Hva er bra med grønne erter?

Kostfiberet gjør at de gir en god metthetsfølelse og er bra for fordøyelsen. At de små grønne ertene inneholder både vitamin C, K, A og B-vitaminene tiamin og folat, i tillegg til viktige proteiner, er nok en av årsakene til at ertepuré er vanlig å være blant de første typer fast føde babyer introduseres for.

Har glemt å legge erter i bløt?

Tips: har du glemt å legge ertene i bløt, kok de med en teskje natron i 2-3 timer. Kok opp frosne erter i lettsaltet vann, hell av kokevannet. Bruk en stavmikser og mos ertene. Smak til med smør, salt og pepper.

Hva er den sunneste grønnsaken?

De fem sunneste grønnsakene
  • Grønnkål – best på antioksidanter. ( Foto: Rasbak, Creative Commons)
  • Kålrot – rikest på C-vitaminer. ( Foto: Berit Roald, NTB Scanpix)
  • Tomat – med krefthemmende skall. ( Foto: Sara Johannessen, NTB scanpix)
  • Brokkoli – med mye glukosinolater. (
  • Løk – kan forebygge hjerte-karsykdommer. (
LES OGSÅ  Hva slags lyd lager en grevling?

Hvor mye vann trenger erter?

Erter og åkerbønner trenger mye fuktighet for å spire. De spirer først ved et vanninnhold på 50 % i motsetning til korn, som spirer ved 35 % vann.

Kan planter få for mye vann?

Hvis bladene på planten din blir gule, har den høyst sannsynlig fått for mye vann. For å unngå overvanning kan du bruke en innerpotte med hull i, eller en ytterpotte med hull og skål – da kan overflødig vann få fritt rom bort fra jorden.

Hvorfor legge erter i bløt?

Bløtlegging er viktig av to grunner: Koketiden forkortes betydelig. Ved bløtlegging brytes ned noe som kalles fytinsyre, et stoff som er helsefremmende men som samtidig beskytter belgvekster (likeså korn, nøtter og kjerner) mot å bli fordøyd.

Leave a Comment