Hvordan spise sunt når du har det travelt

Ernæring er grunnlaget for en god helse. Samtidig vet vi alle at det å spise sunt er ikke nødvendigvis så enkelt, spesielt ikke hvis du har det travel.

I denne artikkelen lister vi opp utvalgte konsepter som har et potensial for en betydelig effekt på din generelle velvære, og som samtidig kan følges av alle uavhengig av omstendigheter.

Spis ofte og spis mindre porsjoner

Dette er en forutsetning for godt stoffskifte. Hvis to personer inntar nøyaktig samme mengde mat i løpet av en dag, vil den som spiser mindre porsjoner få raskere forbrenning. Det fungerer ikke like kontinuerlig.

Jo lenger du venter mellom måltidene, jo mer vil kroppen din tro at den er i en slags sultmodus, og vil begynne å spare alt den får i tilfelle det ikke kommer mer mat. Det er morsomt, men det er slik det fungerer.

Visste du at 40 % av amerikanske voksne er overvektige? Mange mennesker skjønner ikke engang det. Jeg har hørt mange si “Jeg vet at jeg er stor, men jeg er ikke SÅ stor.”

Lag mer mat

Forståelig nok virker matlaging tidkrevende i starten. Tenk på det langsiktige bildet. Alt du spiser i dag påvirker din helse og velvære direkte i morgen. Kroppene våre er veldig tilpasningsdyktige, og det tar ikke for lang tid før de begynner å reflektere endringer i kostholdet vårt.

Å investere tid i matlaging i dag vil ha flere fordeler på veien:

  • Du vil forbedre matlagingsferdighetene dine og lære mer om de forskjellige mattypene du spiser;
  • Du vil kunne spare massevis av penger over tid;
  • Du vil kunne nyte hjemmelagde måltider med familie og venner;
  • Du vil bli sunnere som et resultat.
LES OGSÅ  What is the difference between the Weber Q2200 and Q3200?

Planlegg måltidene dine

Ikke la skoleplanen din styre næringsinntaket ditt. Å spise uten en plan er som å gå med lukkede øyne og håpe at du kommer dit du vil.

Lag en måltidsplan som støtter dine livsmål og fungerer for timeplanen og livsstilen din. Ja, det krever dedikasjon og disiplin for å holde seg til planen. Fordelene er imidlertid langt større enn startkostnadene.

Med en måltidsplan vil du kunne:

Ha høyere energinivåer
Her er en god liste over 23 beste matvarer for energi. Nå er du helt ansvarlig for hva du mater kroppen din. Er det ikke styrkende bare av seg selv?

Øke minnet
Visse typer mat er i stand til å øke ditt mentale fokus og forbedre læringsevnen din.

Spare penger
Jeg tror dette er selvforklarende. Å spise ute kan tømme budsjettet ditt veldig raskt, se gjennom denne listen for inspirasjon.

Reduser stressnivået
Måltidsplanlegging gir deg ro og sjelefred. Når forarbeidet er gjort, kan du slutte å tenke på mat helt og nyte livet mer. Tenk på hvor mye hinder som ville blitt spart hvis du ikke måtte tenke på hvor du skal spise.

Spare tid
Når du skal lage mat til deg selv har du alltid med deg matpakke eller snacks. Det sparer tid på å spise ute. Selvfølgelig betyr det ikke at du ikke går ut og spiser med venner lenger. Du vil bare ha færre dager når du febrilsk leter etter et sted å kjøpe lunsj og spise den på 45 minutter.

Velg sunne matvarer du liker

Her er en liste over noen sunne matvarer: epler, gulrøtter, havregryn, alt mørkegrønn grønnkål, spinat, grønne bønner, brokkoli, blåbær, mandler, valnøtter, avokado, spiret brød, bønner, egg og mer.

LES OGSÅ  Hvor mye koster Mspa i strøm?

Du trenger ikke spise det du ikke liker. Velg 3-4 alternativer du liker, og kombiner dem i måltidene dine.

Ha kun sunne snacks hjemme

Popcorn er en utmerket snack, spesielt hvis du får det økologiske popcornet som er laget uten tilsetningsstoffene. Når du kjøper snacks, se på listen over ingrediensene. Hvis det er mer enn 5 ingredienser i den listen, ikke kjøp den.

Leave a Comment